سامان نویس

مجله ای برای پیشرفت

سامان نویس

مجله ای برای پیشرفت

پیوندها
  • ۰
  • ۰

از بین بردن جرم، انواع چربی و آلودگی قطعات صنعتی مهم ترین کاربرد دستگاه قطعه شویی است. اما آیا درباره تاریخچه دستگاه قطعه شویی هیچ اطلاعی دارید؟ شستشو قطعات صنعتی که آلاینده هایی نظیر جوهر، رنگ، خاک، آهک، کربن، روغن، گریس و همینطور مایعات روی آن قرار گرفته است، به واسطه این دستگاه امکان پذیر می گردد.
فرآیند تولید مجدد قطعات صنعتی پروسه ای زمان بر و البته بسیار طولانی است. در حالی که با استفاده از دستگاه های قطعه شویی می توان در مدت زمانی کوتاه شاهد امکان استفاده مجدد از قطعات آلوده شدن توسط مواد صنعتی بود. اختراع این دستگاه که به عنوان یکی از کاربردی ترین دستگاه های صنعتی در حوزه اتومبیل و موتور خودرو شناخته می شود، به سال ۱۹۸۰ باز می گردد.


نحوه کار با دستگاه قطعه شویی


برای اینکه با چگونگی کار با دستگاه قطعه شور آشنا شوید، ابتدا باید به آموزش قطعات دستگاه قطعه شویی بپردازیم. در این رابطه باید بدانید که در قسمت پایینی این دستگاه یک حوضچه دارای آب گرم وجود دارد. آبی که در این مخزن دستگاه قطعه شور وجود دارد، با شعله زیر آن گرم می شود.
روی این مخزن یعنی در قسمت میانی دستگاه، یک صفحه گردان وجود دارد که جایگاه قطعات است. همچنین اکثر مدل های دستگاه قطعه شویی دارای سیستمی برای تنظیم زمان و درجه شستشو هستند.
پس از آموزش قطعات دستگاه موتور شویی به سراغ اموزش کار با دستگاه قطعه شویی می رویم. ابتدا مواد شوینده همچون پودر چربی گیر، مواد سیلندر شور و غیره را داخل مخزن بریزید.
سپس قطعات مورد نظر را روی صفحه گردان قرار دهید و دقت کنید قطعات به درب دستگاه آسیب نرسانند. پس از این مرحله اگر دستگاه قطعه شویی شما پیشرفته است، مدت زمان شستشو را تنظیم  کنید. همچنین می توانید درجه حرارت آب مخزن را متناسب با نیاز برای تمیز کردن قطعات تنظیم کنید.
پس از شستشوی قطعات نیز توجه داشته باشید که در زمان باز کردن درب دستگاه، بخار آب خارج می  شود. به طوری که در صورت سهل انگاری ممکن است باعث آسیب به اپراتور دستگاه شود.

این دستگاه ها که به عنوان دستگاه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند، با توجه به نوع کارایی و همینطور میزان کیفیت در شستشوی قطعات، درآمدزایی متفاوتی را نیز به همراه دارند. به طور مثال نرخ قطعه شویی قطعات و تجهیزات سبک تفاوت چشمگیری با قطعه شویی قطعات سنگین از جمله ماشین های سنگین مانند خاور دارد.

اهمیت شست و شوی قطعات ماشین
قطعات داخلی، موتور و سیلندر خودرو‌های سواری، با مرور زمان  در تماس با چربی‌ها، آلایندگی بنزین و رسوب‌گذاری؛ راندمان‌ آن‌ها کاهش یافته و می‌تواند نواقص فنی در خودرو ایجاد کند. بیشتر نواقص فنی خودرو که به مربوط به موتور دستگاه است، به دلیل رسوب گذاری و افزایش فشار روی سیلند‌ر‌ها و موتور است. با شست و شوی منظم قطعات داخلی خودرو می‌توانید به عمر مفید دستگاه، کاهش مصرف سوخت و کاهش مشکلات فنی آن کمک کنید.
موضوع قطعه شویی از آن‌جا در ایران بسیار حائز اهمیت است که خودرو‌هایی با کارکرد ۵ سال به بالا در جامعه بسیار وجود دارند. با توجه به رسوب گذاری چندین ساله‌ی موتور خودرو‌ها، این وسایل نقلیه با عمر بالای ۵ سال، مشکلات فنی آن‌ها افزایش می‌یابد؛ یکی از دلایل افزایش مشکلات فنی خودرو‌های ۵ سال به بالا وجود رسوبات و عدم عملکرد صحیح موتور این خودرو‌ها است.
قطعه شویی خودرو به طور کلی مزایای زیادی دارد که به صورت خلاصه شامل موارد زیر هستند.
•    افزایش عمر مفید قطعات
•    کاهش نقص فنی در دیگر قسمت‌های خودرو
•    کاهش مصرف سوخت
•    افزایش راندمان خودرو

اجزاء تشکیل دهنده دستگاه قطعه شور و مکانیزم عملکرد
 
یک دستگاه قطعه شویی سیلندر خودرو، با توجه به عملکرد صنعتی یا نیمه صنعتی می‌تواند امکانات و ظریف‌های مختلفی داشته باشد. به طور‌کلی این دستگاه‌ها از یک محفظه فلزی بزرگ تشکیل شده‌اند که حاوی یکی سینی گردان، اتاق آب و مواد شوینده، جعبه فرمان‌دهی هستند.
با قرارگیری قطعات در دستگاه قطعه‌شویی، سینی گردان شروع به چرخش می‌کند و آب داغ همراه با مواد شیمایی قطعه شور با فشار بالا از طرفین قطعات را می‌شویند. در این فرآیند به دلیل در بسته بودن، و دمای نزدیک به نقطه جوش آب، میزان بخار آب در مخزن قطعه شور به شدت افزایش یافته و قطعات به دلیل فشار بسیار بالای بخار آب، مواد شوینده و شست و شوی نازلی در تمیز تارین حالت شسته خواهند شد. برای اینکه پاکیزگی قابل قبولی را به دست آورید، بهتر است که از بهترین مواد دستگاه قطعه شویی استفاده کنید.
یکی از مهم‌ترین مزایای دستگاه‌های قطعه شور نسبت به شست و شوی مکانیکی قطعات خودرو، علاوه بر سرعت شست و شو؛ پاک کنندگی کامل و عمقی قطعات، به دلیل فشار بالای بخار درون مخزن است.

نتیجه نهایی
از آنجا که دستگاه قطعه شویی از کاربردی ترین وسایل تعمیرکاران است، به اموزش کار با دستگاه قطعه شویی پرداختیم. چنان که ابتدا با قطعات این دستگاه و سپس با چگونگی کار با آن آشنا شدید.
منبع: https://pwmiran.ir/

  • ۰۱/۱۰/۱۹
  • سئو سامان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی