سامان نویس

مجله ای برای پیشرفت

سامان نویس

مجله ای برای پیشرفت

پیوندها
  • ۰
  • ۰

بهترین برند فرش دستباف و شناخت آن از مهمترین سوالات و مواردی می باشد که برای خرید قالی دست بافت باید آن را بدانیم. در شهرهای مختلف ایران تنوع بافت بسیار بالا می باشد و نمونه های بسیار زیادی وجود دارد که گاهاً باعث ایجاد سردرگمی در شخص خریدار می شود.

بهترین برند فرش دستباف ایرانی

به طور کلی در فرش دستباف یکم دسته بندی ها متفاوت با سایر محصولات می باشد، یعنی چی؟ در واقع منظور ما از برند در فرش دستباف همان شهرهای تولید کننده و بافنده این قالی ها می باشد، یعنی هر شهری در ایران دارای فرش های خاص خودش می باشد که متناسب با فرهنگ و خصوصیات آن ناحیه بافته شده است.

پس وقتی شما دنبال بهترین برند فرش دستباف هستید یعنی دنبال بهترین شهرهای تولید کننده فرش ایران هستید که ببینید بین فرش های تبریز، اصفهان، کاشان، قم، کرمان، فراهان، نائین و… کدام برای شما مناسب تر می باشد.

توصیه می کنیم اگر قصد خرید دارید به جملات تبلیغاتی که برندهای مختلف فرش انجام می دهند دقتی نکنید، چون شاید باعث شود که در انتخاب خود اشتباه کنید. گاهاً مشاهده می کنیم که بیان می شود بهترین برند فرش دستباف فرش تبریز یا کاشان یا کرمان و… می باشد، که این موضوع کاملاً اشتباه است.


استان قم

قالی های قم در سال ها قبل چندان معروف و زیبا نبودند و البته ظرافت چندانی هم نداشتند اما با گذشت زمان قالی های این شهر به شهرت بالایی در ظرافت و زیبایی رسیدند به طوریکه به گل ابریشم معروف شدند و گفته می شود بهترین فرش دستباف ایران در قم بافته می شود.

قالی های قم طرح های مخصوصی دارند و رنگ های مورد استفاده در آن هم بسیار متنوع است. طرح هایی که عمدتا توسط قالی بافان این شهر در بافت قالی بکار می رود لچک و ترنج شاه عباسی، محرمات، محرابی و شکارگاه هستند.

البته قالی های قم با اقتباس از فرشهای اصفهان و کاشان بافته می شوند ولی با استفاده از خلاقیت بافندگان این حوزه سبک جدیدی از بافت قالی در این شهر پدید آمده است که بسیار مشهور شده است.
فرش های بافته شده در قم ویژگی های خاصی دارند که از روی این ویژگی ها می توانید آنها را تشخیص دهید از جمله اینکه: بافت این فرشها بسیار منظم و با تکنیک خاص صورت می گیرد در حالیکه در قالی های شهرهای دیگر این نظم کمتر دیده می شود. طرح و نقش فرش در قم به سبک جدیدی رسیده است برای همین به بهترین فرش دستباف ایران معروف شده اند.


فرش اصفهان

استان اصفهان یکی از معروف‌ترین مناطق قالی بافی در ایران است. در این استان، شهرهایی به تولید قالی اقدام می‌کنند که هر یک دارای سبک و شیوه‌ای خاص و قابل ارائه به صورت مستقل هستند. مانند کاشان، نایین، اردستان و…
در استان اصفهان انواع قالی‌ها با نقوش مختلف گردان چون: اسلیمی و ختایی، مناظر و آثار باستانی مانند عمارت چهل ستون، مدرسه‌ی چهار باغ، مسجد امام و … ، تا نقوش هندسی و شکسته بافته می‌شود. در جوشقان قالی کاشان، و نیز از ریز بافت‌ترین قالی‌های نایین تا درشت بافت‌ترین آنها در میمه وجود دارد.


بهترین فرش دستباف کرمان

قالی کرمان که شهرت جهانی یافته است، با نقش‌هایی چون شاه عباسی، افشان، زنجی، خوشه برگ فرنگ، درختی، بته، شکارگاه، قاب قرآنی و چهره بافی شناخته می‌شوند. در گذشته برخی از شرکت‌های خارجی در این شهر کارخانه‌های قالی بافی دایر کرده بودند و در طرح و نقش آن نیز تغییراتی به وجود آوردند.

در همین دوره و با توجه به سلیقه‌ی فرنگی‌ها، اصطلاحا کف ساده متداول شد که زمینه‌ی برخی از فرش‌ها بدون نقش و ساده بافته می‌شد یعنی بر خلاف آنچه که در قالی‌های سنتی نقوش به کار می‌رفت و تمام سطح فرش را می‌پوشاند. این شهر یکی از مراکز مهم قالی‌بافی در عهد صفویه بوده است و هم اکنون نیز جایگاه بسزائی در صنعت فرش‌بافی کشور دارد.

اصفهان درگذشته یکی از مراکز مهم کشت گیاهان رنگ‌زا به خصوص روناس بوده است و به خاطر همین استفاده از رنگ‌های طبیعی در رنگرزی پشم‌ها در آن رایج بوده است ولی امروزه استفاده از رنگ‌های کرومی در آن رایج شده است.

تنوع رنگ در فرش‌‌های اصفهان زیاد می‌باشد و زمینه اکثر قالی‌های اصفهان سورمه‌ای، قرمز، بژ، کرمی و فیروزه‌ای می‌باشد. منابع تأمین پشم این شهر استان‌های کرمان و کرمانشاهان و کشورهای خارجی مانند استرالیا است. فرش‌‌های اصفهان با گره فارسی بافته می‌شوند و به همین خاطر استفاده از گره‌های تقلبی مانند جفتی‌بافی و بی‌گره در آن رایج است.

طرح‌های مورد استفاده در این شهر شامل شاه‌عباسی، لچک و ‌‌ترنج، درختی حیواندار، اسلیمی لچک و ‌‌ترنج، شاه‌عباسی افشان و طرح‌های تصویری می‌باشد.
بافت فرش‌‌های ظریف و گل‌ابریشم با طرح‌های زیبا در آن رایج می‌باشد که از شهرت جهانی برخوردار است. در این شهر بافت فرش‌‌هائی با ابعاد ذرع و چارک، ذرع و نیم، دو‌ذرعی، پرده‌ای و ۶ متری رایج است. از مراکز مهم دیگر قالی‌بافی در این استان نائین، کاشان، جوشقان، شهرضا و میمه می‌باشد.


استان مرکزی

از مراکز مهم دیگر قالی‌بافی در این استان می‌توان به اراک، ساروق، فراهان و تفرش اشاره کرد. فرش‌‌های اراک بیشتر از انواع متوسط بافت می‌باشند که با گره فارسی بافته می‌شوند و اکثراً مرغوب می‌باشند. طرح‌های بکار رفته در فرش‌‌های اراک شامل لچک و ‌‌ترنج گلدار، هراتی، گلی حنائی، میناخانی و در زمینه‌های قرمز گلی، عاجی، بژ و قرمز مسی می‌باشد.
فرش‌‌های ساروق به خاطر رنگ و بافت خوب از شهرت فراوانی برخوردار هستند. رنگ‌های بکار رفته در زمینه فرش‌‌های ساروق بیشتر درمایه‌های بلوطی، قرمز، مسی، بژ و آبی می‌باشند.
طرح‌های آن اغلب به سبک‌های منحنی و معمولأ با طرح‌های لچک و ترنج و دسته گل ترنج‌دار می‌باشند و البته فرش‌هایی با سبک شکسته نیز بافته می‌شوند.
بهترین فرش دستباف تبریز

فرش تبریز یکی از بهترین فرشهای ایران می باشد و از سوی شورای جهانی صنایع دستی به “شهر جهانی بافت فرش” انتخاب شده است. فرش تبریز دارای تنوع و رنگهای زیبا و متفاوتی می باشد. اکثرا دارای رجشمارهای بالا و ریز بافت هستند فرشهای هزاره هریس، طرح ماهی و طرح سالاری از معروفترین طرحهای فرش تبریز است.

بهترین فرش دستباف برای کجاست؟

بهترین فرش دستباف برای کجاست. پیش از آنکه به این سوال پاسخ دهیم بهتر است بدانید چگونه می‌شود یک فرش دستباف خوب را تشخیص داد. خوب بودن فرش دستباف ریزه‌کاری‌های بسیاری دارد که بیشترشان در حد تشخیص یک غیرمتخصص نیست. اما نکاتی هم هست که شما به عنوان یک فرد غیر متخصص می‌توانید تشخیص دهید. کارشناسان قالی معتقدند که ارزش هنری یک فرش دستباف به میزان استفاده از رنگ‌های طبیعی و هماهنگی قرار گرفتن این رنگ‌ها در کنار هم بستگی دارد. اما قیمت فرش دستباف به ریزی و درشتی بافت، نقشه و رنگ و جنس تار و پود آن بسته است.

شما می‌توانید هنگام خرید فرش دستباف به این نکات توجه کنید: اندازه فرش، تراکم فرش، تقارن شکل و رنگ، همه طرح ها کامل باشد، یکنواختی رنگ و اندازه و کلفتی پرزها. اندازه فرش نباید بیش از دو سه سانتیمتر با اندازه استاندارد فرق داشته باشد. فاصله ترنج تا لبه‌های فرش باید یکسان بوده و نقش قرینه باشد. وقتی دست در جهت خلاف خواب فرش بکشید می‌توانید ببینید که رنگ یکدست است یا نه. رنگ سر و ته ریشه ها نباید فرق داشته باشد و گرنه از رنگ شیمیایی استفاده شده است. تراکم فرش را از پشت آن می‌توان تشخیص داد که مثلا در یک سانتی متر مربع چند گره وجود دارد. هرچه ارتفاع پرزها بیشتر باشد دوام فرش هم بیشتر است البته بستگی به نوع گره فرش نیز دارد. از جمله فرش‌هایی که تمام موارد بالا در آن رعایت می‌شود فرش اصفهان و اطراف آن مانند نایین و کاشان است البته بستگی به بافنده هم دارد و شما با دقت به همین نکات است که می‌توانید دریابید بهترین فرش دستباف برای کجاست. مشاهده فرش های سایت کلاهدوزان از نزدیک می تواند شما را با معیار های سنجش برتری فرش ها از یکدیگر بیشتر آشنا کند.

منبع: گالری فرش عرسین

  • ۰۱/۰۹/۱۵
  • سئو سامان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی