سامان نویس

مجله ای برای پیشرفت

سامان نویس

مجله ای برای پیشرفت

پیوندها

۲ مطلب در آبان ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بشر از زمانی که خود را شناخت و ضرورت وجود ملزومات زندگی را احساس کرد، به فکر داشتن منسوجی بود تا او را در برابر سرما و سختی زمین محافظت نماید. پشم و موی حیوانات اولین یافته‌های بشر برای برآوردن این نیاز بود و متعاقباً پوست این حیوانات اولین زیرانداز یا به عبارت دیگر، فرش آنها بود.

به دنبال تحول ، بشر آموخت که می تواند با در هم نمودن و فشردن الیاف پشم، زیراندازی ضخیم‌تر و گرم‌تر به نام نمد تهیه نماید و با فراگیری فنون ریسندگی ، نخ‌های پشمی را تولید نمود و برای اولین بار با ادغام رشته نخ‌های افقی و عمودی نخ‌های پشم، گلیم را ابداع کرد و این سرآغازی بود برای ابداع فرش گره‌دار یا پرزدار که هنر و فنی پیشرفته‌تر بود.

انواع فرش دستباف ایرانی از نظر جنس، اندازه، طرح و رنگ

فرش های دستباف، اندازه، جنس، رنگ و حتی تفاوت‌های ظاهری و ساختاری متنوعی دارند و به روش‌ های مختلف تولید می‌ شوند. همین مسئله باعث شده است که فرش‌های دستباف ایرانی انواع مختلفی داشته باشند و هر کدام  از آن‌ها با نام مشخصی شناخته شوند.
انواع فرش دستباف ایرانی از نظر اندازه

اندازه‌های فرش‌ دستباف ایرانی غالبا ۶ متری، ۹ متری، ۱۲متری و ۲۴ متری است که این اندازه با توجه به فضای محیط انتخاب می‌شود.

  •  فرش‌هایی که در اندازه‌های ۲*۳ متر، ۳٫۵*۲٫۵ متر، ۴*۳ متر و ۴*۶ متر هستند، با نام قالی شناخته می‌شوند.
  •  قالیچه‌ها فرش‌هایی هستند که مساحت آن‌ها از ۴ مترمربع کمتر است و غالبا اندازه‌هایی شامل ۲٫۲۰*۱٫۴۰ متر و ۲٫۵*۱٫۵ متر دارند.
  • فرش‌هایی که از نظر عرض از قالی کم‌ عرض‌تر هستند و از نظر درازا یا طول، از ۴ متر کمتر می‌باشند، با نام کلّگی شناخته شده و غالبا در اندازه‌های ۳*۱٫۷ متر و ۳٫۷*۲ متر بافته می‌شوند.
  • برخی فرش‌ها نیز هستند که پهنای آن‌ها از ۰٫۵ متر تا ۱٫۷۰ متر و طول آن‌ها از ۳ تا ۱۰ متر متغیر است و در برخی موارد تا ۱۵ متر و بیشتر نیز بافته می‌شوند. این فرش‌ها در راهروها و راه ‌پله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و با نام کناره شناخته می‌شوند.
  • فرش‌هایی که ابعادشان ۱٫۴۰*۱٫۵ و ۱٫۶۰*۱٫۱۰ باشد، با نام ذرع و نیم شناخته می‌شوند.
  • همچنین فرش‌هایی که غالبا ۱٫۳۰*۰٫۸۰ متر اندازه دارند، ذرع و چاک گفته می‌شود.
  • برخی قالیچه‌ها نیز هستند که مساحتشان از یک مترمربع کمتر می‌باشد. این قالیچه‌ها با نام پشتی شناخته می‌شوند که غالبا اندازه‌ای شامل ۶۰*۹۰ سانتی‌متر دارند.
  • پادری‌ها نیز قالیچه‌های کوچکی هستند که اندازه پاگرد در بافته می‌شوند.

قالی

به طور کلی به فرش هایی که در اندازه های ۳*۲ متر ، ۵/۳ *۵/۲ متر ، ۴ * ۳ متر و ۴ * ۶ متر باشند، قالی گفته میشود که بسته به اندازه به آنها قالی های کوچک، متوسط، بزرگ و بسیار بزرگ نیز می گویند.

قطعاً قالی را می توان نسبت به سایر ابعاد فرش که در ادامه آشنا می شویم، محبوب ترین و پر کاربردترین گزینه معرفی کرد، تا جایی که حتی ما از نام قالی به عنوان جایگزین فرش نیز استفاده می کنیم.
قالیچه

قالیچه به فرش هایی دست بافتی گفتی می شود که ابعاد آن از 4 متر مربع کمتر باشه و به دو دسته اصلی قالیچه سجاده ای و قالیچه پرده ای نیز تقسیم بندی می شود.

برای قالیچه ها متراژ مشخص و متعارفی وجود دارد؛ ابعاد قالیچه های سجده ای ۲۰/۲ * ۴۰/۱ می باشد و ابعاد قالیچه پرده ای نیز ۵/۲ * ۵/۱ می باشد که ریزبافت است.
کلّگی

در بین انواع فرش دستباف گزینه هایی وجود دارد که شاید ما خیلی آنها را نشناسیم و نام آنها را ندانیم، کلگی یکی از این موارد می باشد که در واقع به فرش هایی می گویند که از نظر عرض از قالی کم عرض تر و از نظر درازا از ۴ متر کمتر باشد.

ابعاد رایج برای کلگی ۳*۵/۱ متر ، ۳*۷/۱ متر و ۷/۳*۲ می باشد.
کناره

احتمالا این نوع فرش دستباف را زیاد مشاهده کرده اید، فرشی که برای راهروها و راه پله ها مورد استفاده می گیرید و عرض آن از 1.07 تا ۵/۰ متر و طول آن نیز  از 3 تا 10 متر متغیر می باشد.
ذرع و نیم و ذرع و چارک

به فرش هایی که ابعاد آن ۵/۱*۰۴/۱ و ۶۰/۱*۱۰/۱ متر می باشد ذرع و نیم گفته می شود. همچنین به فرش هایی که ۳۰/۱*۸۰/۰ متر باشد ذرع و چارک اطلاق می شود.
پشتی

پشتی در اصطلاح قدیم به همان متکاهای بزرگ گفته می شد که به دیوار تکیه داده می شود، در زمان های قدیم فرش هایی بافته می شد که برای قرار گرفتن بر روی سطح این پشتی ها استفاده میشد و معمولاً افرادی که وضع مالی خوبی داشتن از این پشتی ها استفاده می کردند.

به طور کلی به قالیچه هایی که مساحت آن ها کمتر از متر مربع باشد. متداول ترین اندازه پشتی ۹۰*۶۰ سانتی متر می باشد. البته در منطقه گرگان و بجنورد به طور جداگانه برای پشت پشتی ها نوعی گلیم مبافند و داخل آن ها را با پر مرغ و ابر پر میکنند، که به این گونه پشتی ، قارچین می گویند.
پادری

آخرین گزینه در بین انواع فرش دستباف از لحاظ اندازه و ابعاد، پادری می باشد که احتمالاً با آنها آشنایی کاملی دارید. به طور کلی به به قالیچه های کوچکی که به اندازه ی پاگرد جلوی در بافته می شود در اصطلاح پادری می گویند.

نتیجه گیری

فرش‌ها انواع و اقسام مخصوص خود را دارند که با توجه به کاربردی که برای ما دارند یا مدنظرمان است باید آن‌ها را بشناسیم. با شناخت هرچه بهتر جنس و انواع فرش‌ دستباف می‌توانیم به بهترین انتخاب برسیم.

 

  • سئو سامان
  • ۰
  • ۰

فرش دستباف از آن دست از محصولاتی است که در هنگام خرید، ممکن است شما را سردرگم کند. یکی از دلایل آن هم، تفاوت قیمت فرش دستباف آن است و برایتان سوال باشد که چرا وقتی چند فرش در اندازه‌ها و متریال یکسان هستند؛ قیمت‌های متفاوتی دارند. در حقیقت، این تفاوت قیمت‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که به همه آن‌ها می‌پردازیم تا با آگاهی و اطلاعات کافی بتوانید فرش دستباف ایده‌آل خود را خریداری کنید.

پارامترهای تاثیرگذار در فروش فرش دستباف


در ارزش گذاری و قیمت فرش دستباف نکاتی مانند الیاف سازنده، رنگ، خاستگاه و طرح دارای اهمیت بسیاری در ارزش نهایی فرش‌ها هستند. که هریک را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.


الیاف تشکیل دهنده


مواد تشکیل دهنده فرش دستباف، در ارزش، قیمت نهایی و فروش فرش دستباف محصول بافته شده بسیار تاثیر گذارهستند. پشم‌های طبیعی حیواناتی مانند گوسفند و شتر، پنبه، کرک، ابریشم و حتی بامبو از اصلی‌ترین مواد اولیه مورد استفاده در انواع فرش‌های دستباف هستند. البته پشم و ابریشم جزء مواردی هستندی که بیشترین استفاده را در تولید فرش‌ها در ایران دارند.
فرش‌های از جنس ابریشم با توجه به ارزش بالای ابریشم و همچنین فرآیند سخت‌تر بافت و تراکم بالای فرش‌های بافته شده، جزء گران‌ترین الیاف‌ها برای تولید این فرش‌‌ها هستند. همچنین فرش‌هایی که از ترکیب پشم و پنبه در تار و پود آن‌ها استفاده شده باشد نیز دارای ارزش بالایی خواهند بود.
هریک‌ از این مواد اولیه نیز با توجه به خاستگاه خود دارای ارزش متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند. این اختلاف ارزش به دلیل ویژگی‌های متفاوت الیاف‌های مناطق مختلف است. برای مثال پشم ماکویی دارای استحکام بیشتری است و همچنین نرمی کمتری نسبت به پشم‌های دیگر خاستگاه‌ها دارد.

معمولا فرش‌های قم و تبریز بیشتر‌ از ابریشم استفاده می‌کنند. همچنین فرش‌های کاشان و نائین و تبریز نیز جزء مشهور‌ترین استفاده کنندگان از پشم با کیفیت بالا هستند.

تنوع رنگ، نقشه و طرح فرش

رنگ‌بندی، نقشه و طرح فرش هم اهمیت قابل‌ توجهی در قیمت گذاری فرش‌های دستباف و ماشینی دارند و به‌ عنوان یکی از عوامل تأثیر گذار بر قیمت فرش محسوب‌ می‌شوند. در مورد فرش های دستباف، هر چقدر طرح و نقشه یک فرش خاص و پرطرفدار باشد و مشتریان بیشتری به‌ دنبال آن باشند، قیمت بالاتری دارد. همین طور فرش هایی که تنوع رنگ بالاتری دارند، تا حدودی گران‌تر از سایر فرش های دستباف هستند.

فرش مورد نظر نو، کارکرده یا آنتیک است؟

یکی از جنبه‌هایی که بطور مستقیم در قیمت گذاری فرش تاثیرگذار است، نو یا کهنه‌گی آن است. بطور کلی در فرش‌های مشابه، قیمت فرش نو، بیشتر از کارکرده است. اما اگر کهنگی فرش بیش از 70-80 سال باشد و معیارهای قرارگیری در دسته‌بندی آنتیک، همچون خاص بودن را داشته باشد، قیمت آن فرش از مشابه نو بیشتر خواهد بود.

همچنین یک فرش کارکرده ممکن است از نظر طرح، ظرافت و سلامت بسیار با ارزش تر باشد. البته به شرطی که دوام و ماندگاری آن باید بررسی شود.

ابعاد و اندازه فرش‌دستباف

موضوع ابعاد و اندازه فرش، چه در مورد فرش‌های دستباف و چه در مورد فرش‌های ماشینی روی قیمت تأثیرگذار است. به طور معمول هر چقدر ابعاد و اندازه یک فرش بزرگ‌تر باشد، قیمت بالاتری خواهد داشت. البته لازم به توضیح است که اختلاف قیمت به‌ علت تفاوت در ابعاد، در مورد فرش‌های ماشینی کمتر از فرش‌های دستباف است.

به‌ عنوان‌ مثال، اگر اختلاف قیمت یک فرش ۶ متری و یک فرش ۹ متری ماشینی در حدود ۳ میلیون تومان باشد، برای دو فرش دستباف این رقم ممکن است به ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان یا حتی بیشتر هم برسد.

 عدم عیوب و سالم بودن در ابعاد و مصالح‌ فرش مهم است

دو رنگی، شکستگی گل و بند، کجی، کشیدگی، مصالح تقلبی یا هر اشکال دیگر در فرش باعث می شود قیمت فرش تغییر کرده باشد. در نتیجه مشورت با متخصص به خرید بهتر کمک خواهد کرد. بهتر است از فروشندگان معتبر خرید کنید تا از سلامت فرش مطمئن باشید.

قدمت فرش دستباف از نکات موثر در تفاوت قیمت آن

همانطور که می‌دانید، فرش‌های دستباف هر چه از عمر آن‌ها بگذرد؛ ارزش بیشتری پیدا می‌کنند و طبیعتا قیمت آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. به طور کلی فرش‌های دستباف از لحاظ قدمت به چهار دسته فرش دستباف نو، مهنه، نیمه عتیقه و عتیقه یا آنتیک تقسیم می‌شوند. به این صورت که قدمت در فرش‌های دستباف آنتیک به 60 تا 250 سال می‌رسد و در فرش‌های نیمه عتیقه، این تعداد بین 20 تا 60 سال است. در فرش‌های دستباف کهنه، عمر فرش بین 5 الی 25 سال است و در فرش‌های دستباف نو هم عمر فرش به 5 سال می‌رسد.

فرش دستباف؛ فرش محبوب ایرانیان
فرش دستباف به دلیل دیرینه خود، از شهرت زیادی در کشور ما برخوردار است و جز فرش‌های محبوب ایرانیان به شمار می‌آید. هر چند که به دلیل قیمت‌های بالا، بسیاری از افراد توانایی خرید آن را ندارند و فرش‌های ماشینی را ترجیح می‌دهند. بسیاری از فروشندگان به دلیل فروش فرش‌های ماشینی، فرش دستباف را زیر سوال می‌برند و از معایب آن می‌گویند. این در حالی است که فرش دستباف، مزایای بسیار زیادی مانند طبیعی بودن مواد اولیه به کار رفته و همچنین رنگ‌های طبیعی در آن است.
همین موضوع یکی از دلایل زیبایی و ارزش بالای فرش‌های دستباف است که قالیباف با استفاده از مواد طبیعی و اصیل، هنر خود را روی فرش پیاده می‌کند و طرح‌های زیبا می‌بافد. علاوه بر این، خرید فرش دستباف یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است و با گذشت زمان به ارزش فرش شما اضافه می‌شود. درست است که قیمت فرش دستباف در بسیاری از موارد با فرش‌های دیگر متفاوت است و باعث شک در خرید می‌شود اما در این مطلب، شما را درباره عوامل تاثیرگذار در قیمت فرش دستباف آگاه کردیم تا بتوانید با شناخت کامل، اقدام به خرید فرش دستباف کنید.

 

  • سئو سامان