سامان نویس

مجله ای برای پیشرفت

سامان نویس

مجله ای برای پیشرفت

پیوندها

۴ مطلب در فروردين ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

پالت‌ها از گذشته انقلاب بزرگی در صنعت انبارداری و ترانزیت ایجاد کردند. این پالت‌ها امروز به جزء جدایی ناپذیری از انبار‌های کارخانه‌ها و تولیدی‌های صنعتی تبدیل شده‌اند. پالت‌های پلاستیکی از محبوب‌ترین نوع پالت‌ها هستند که امروزه بسیار کاربردی و مقرون به صرفه هستند. این سطوح کاربردی، از زمان باستان در اشکال گوناگونی بودند تا اینکه تا قرن بیست و یکم به شکل پالت‌های امروزی در آمدند. در این مقاله به بررسی تاریخچه پالت‌ پلاستیکی و همچنین کاربرد‌های آن می‌پردازیم.

تاریخچه پالت‌ پلاستیکی
پالت‌ها همواره از گذشته‌های دور در اشکال گوناگون برای تسهیل انبار داری و جابجایی اجناس توسط بشر مورد استفاده قرار می‌گرفتند. مصریان باستان برای جابجایی اجسام سنگین از ساختار‌هایی چوبی به همراه استوانه‌هایی در زیر آن استفاده می‌کردند که آن نوعی از مدل‌های باستانی پالت‌ها بود آن‌ها از این پالت‌ها برای ساخت اهرام مصر استفاده کردند. همچنین   استفاده از پالت در تمدن بین‌النهرین و هخامنشیان نیز مرسوم بود.

پس از پالت‌های باستانی، آن‌ها به صورت جعبه‌‌های چوبی درآمدند. در قرن بیستم پالت‌ها در اشکال گوناگون تنها وظیفه تفکیکی در انبار‌ها را داشتند  شکل امروزی پالت‌ها که به مدل استرینگر معروف هستند به گفته برخی در جنگ جهانی دوم برای جابجایی سریع ادوات نظامی اختراع شد. در آن زمان به دلیل اهمیت زمان و سنگین بودن تجهیزات نظامی این ایده به ذهن نظامیان رسید تا با استفاده از سطوح قابل حمل در زمان و انرژی سربازان خود صرفه جویی کنند.

با پیشرفت تکنولوژی پالت‌های چوبی و فلزی جای خود را به پالت‌های پلاستیکی ساخته شده از پلیمری به نام پلی‌استایرنی دادند.

پیدایش پالت پلاستیکی
اما در تاریخچه پالت پلاستیکی که به امروز رسیده است؛ مشاهده می‌کنیم که امروزه پالت‌های پلاستیکی در انواع و ابعاد گوناگونی تولید و روانه بازار شده‌اند. اندازه پالت‌ها به توجه به صنعت مورد استفاده متغیر هستند و در سراسر دنیا مطابق اندازه سازمان جهانی استاندارد ISO6780 دسته بندی شده‌اند. اندازه پالت‌ها بر اساس استاندارد سازمان‌های منطقه‌ای معمولا به صورت مربعی هستند. این اندازه‌ها در صنایع سیمان، مواد غذایی، نظامی، شیمیایی و خرده فروشی استاندارد‌های گوناگونی دارند و به اصطلاح مطابق محصولات آن صنعت استاندارد‌های سفارشی سازی شده‌ای دارند.
 
پالت درچند مرحله توسعه یافت. ابتدا جداکننده ای بین بارها قرار می گرفت تا شاخک بتواند آنها را جا بجا کند، سپس به جایگیری تخته ها در بالای آویزها پرداخته شد و لبه ها ساخته شد. درنهایت تخته ها به پایین بسته شد و باعث شد پالت به وجود بیاید. افزایش تعداد تخته ها در پایین و برروی لبه که تا سال ۱۹۲۵ارائه می شد ،مشکل و فرم جدید پالت را عرضه می کرد. بعد از این تغییر، چند مشکل در پالت هایی با یک لبه به نظرآمد. به عنوان مثال، تخته هایی که درپایین بسته شد، باعث شد وزن اجسام یا کالاها بهتر بر روی پالت تقسیم شود و همچنین احتمال خسارت دیدن کالاها راکاهش داد. این تخته ها، همچنین باعث استحکام بیشتر و پشته سازی بهتر کالاها شدند. تولید کنندگان بالابرها از این ایده و فکر یعنی افزایش سطح عمودی برای انبارکردن حمایت کردند لبه پالت ها در ابتدا باریک انتخاب می شد تا بتوان آنهارا از چهارچوب درها رد کنند. وقتی که تسهیلات دوباره و بهترساخته شد، بسیاری ازشرکت ها ساختمان هایشان را به منظور استفاده از پالت های بزرگتر و کاهش هزینه کارگران بهینه سازی کردند.
 
ابتدائی ترین حق امتیاز آمریکایی مخصوص لبه های پالت منحصر به هواردتی هالوول و درسال ۱۹۲۴ است. درسال ۱۹۳۹ کارل کلارک یک پالت جدید شناخت پذیررا طراحی کرد و ارائه داد ولی با آویزه های آهنی این پالت را ارائه کرد. درجنگ جهانی دوم،کنترل کالاهایی که با پالت حمل می شد، به منظورحمل و نقل وسایل جنگی، خیلی سریع تکمیل شدو پیشرفت کرد. هنگامی که مخترعان وسایلی راکه برای جنگ تعبیه کرده بودند، آشکار ساختند و ادعا کردند آنها راساخته اند، فعالیت های آشکار پس ازجنگ دوباره برچیده و ممنوع شد. اولین پالت در محاورجهت (دارای چهارمسیر) درسال ۱۹۴۵توسط رابرت برون مطرح شد. 
درپایان سال ۱۹۴۸، سولیوان استمپل ایده اصلی پالتی که به منظوراستفاده شدن با جرثقیل شاخک دارطراحی شده بود را ارائه کرد. این پالت از استیل ساخته شده بود. درطول جنگ جهانی دوم، اولین پالت بلوکی چهار جهته به منظور کاهش دادن زمان تجدید تدارکات جنگی توسعه یافت و دراوایل سال ۱۹۴۹توسط نرمن کززکه یک سرگرد محافظ دریایی درماساجست بود، طراحی شد. اولین پالت آویز دار دوجهته درسال ۱۹۴۹ توسط گیریم مطرح شد.

جمع بندی
در تاریخچه پالت پلاستیکی مشاهده می‌کنیم که از گذشته در کاهش زمان و انرژی مورد نیاز برای جابجایی و انبارش محصولات انبار‌ها بسیار کاربردی و محبوب بوده‌اند. برای خرید پالت همواره توجه داشته باشید که شرکت سازنده در فرآیند تولید پالت، از اصول استاندارد پیروی کرده باشد و همچنین مواد اولیه پالت پلاستیکی از مواد اولیه مرغوب و دارای مقاومت بالا تولید شده باشد. برای خرید بهترین پالت مناسب کسب و کار خود، می‌‌توانید از مشاوره رایگان کارشناسان مجرب استفاده کنید.

منبع: https://sahandplastic.ir/

  • سئو سامان
  • ۰
  • ۰

پالت ابزاری برای انبار کردن محصولات مختلف و جا به جایی آن ها است که در انواع چوبی، فلزی و پلاستیکی وجود دارد. در این مقاله ما قصد داریم عمر پالت‌های پلاستیکی و عوامل موثر بر آن‌ها را بررسی کنیم تا در خرید پالت پلاستیکی بتوانید عمر آن را نیز در نظر گرفته و بهترین پالت را برای کار خود انتخاب کنید.

عمر مفید و دوام پالت پلاستیکی چه قدر است؟
عمر مفید و طول عمر پالت های پلاستیکی بستگی به تعداد جا به جایی هایی این پالت ها دارد. در واقع باید گفت که جا به جایی های پالت های پلاستیکی بر طول عمر این پالت ها تاثیرگذار می باشد. همچنین جنس پالت پلاستیکی نیز بر طول عمر و دوام پالت های پلاستیکی بسیار تاثیرگذار می باشند و با خرید پالت های پلاستیکی با کیفیت می توانید تا سالیان سال از این پالت های پلاستیکی استفاده کنید.

پالت پلاستیکی می توانند حتی تا 30 سفر را نیز طی کنند و همچنان کارایی های خود را داشته باشند. به همین منظور فروشندگان پالت های پلاستیکی ضمانت 1 الی 3 ساله را به مشتریان خود می دهند. بررسی ها نشان می دهد که بیشترین دلیل صدمه دیدن پالت پلاستیکی در نحوه جابجایی آن می باشد. اگر پالت به شکلی صحیح و با دقت جابجا شود تعداد سفرهای آن را تا ۴۰ مورد می توان افزایش داد. اگر یک پالت پلاستیکی دائما در حال جابجایی باشد عمر مفید آن ۳ تا ۵ سال خواهد بود و اگر در یک جا ثابت باشد مدت به مراتب بیشتری عمر می کند.

آیا پالت های پلاستیکی پوسیده می شوند؟

بر خلاف پالت های چوبی که در صورت قرار گرفتن در معرض عناصر ممکن است تخریب یا پوسیده شوند، پالت های پلاستیکی به سرنوشت مشابهی دچار نمی شوند. غیر معمول نیست که پالت های پلاستیکی در خارج از خانه نگهداری شوند و موادی که از آنها ساخته شده اند در معرض انواع مختلف آب و هوا قرار نگیرند. این ویژگی آنها را به راه حل ایده آل برای هر کسب و کاری با فضای ذخیره سازی داخلی محدود تبدیل می کند.

علاوه بر این، آنها مستعد هجوم نیستند که همچنین عمر پالت ها را طولانی می کند. هنگامی که یک پالت چوبی آلوده می شود، ساختار فیزیکی آن می تواند به سرعت خراب شود و پالت ها را برای هدف نامناسب کند و در نتیجه به طول عمر آن پایان دهد.

انعطاف پذیری آنها در برابر قالب، پوسیدگی و هجوم به این معنی است که پالت های پلاستیکی می توانند طول عمر بسیار طولانی تری داشته باشند، به این معنی که آنها می توانند سرمایه گذاری مفیدتری برای کسب و کار شما باشند.

چند بار می توان از یک پالت پلاستیکی استفاده مجدد کرد؟

همانطور که گفته شد، متوسط طول عمر یک پالت پلاستیکی 8-10 سال است. طول آن معمولاً دو برابر یک پالت چوبی است. این همچنین در تعداد متوسط سفرهایی که این پالت ها می توانند انجام دهند نشان داده می شود.
پالت های پلاستیکی به دلیل دوام زیاد و مقاومت محکم در برابر سایش و پارگی، می توانند تعداد 80-120 سفر را با ظرفیت بار کامل انجام دهند. این بین 4 تا 6 برابر تعداد سفرهایی است که یک پالت چوبی متوسط می تواند انجام دهد، که در حدود 20 سفر است.
بنابراین، برای مشاغل طولانی مدت که حمل و نقل زیادی را انجام می دهند، این احتمال وجود دارد که پالت های پلاستیکی سرمایه گذاری مناسب تری باشند.

با توجه به تمرکز فعلی بر محیط زیست، بسیاری تصور می کنند که پالت های چوبی دوستدار محیط زیست ترین گزینه هنگام انتخاب پالت هستند. با این حال، پالت های پلاستیکی از مواد کاملاً قابل بازیافت ساخته می شوند. این بدان معناست که حتی زمانی که پالت‌های پلاستیکی شما به پایان عمر کاری خود می‌رسند، بازیافت می‌شوند و تاثیر آن بر محیط زیست کاهش می‌یابد.

سخن آخر

همانطور که بحث شد، پالت های پلاستیکی را می توان بین 60 تا 100 بار بیشتر از پالت های چوبی استفاده کرد، به این معنی که در حالی که هزینه اولیه بسیار بالاتر است، سرمایه گذاری به خودی خود پرداخت می شود.
پالت‌های پلاستیکی معمولاً از موادی ساخته می‌شوند که می‌توانند در پایان چرخه عمرشان بازیافت شوند، به این معنی که علاوه بر ماندگاری طولانی‌تر، گزینه‌ای سازگار با محیط زیست نیز هستند.

منبع: https://sahandplastic.ir/

  • سئو سامان
  • ۰
  • ۰

پالت‌ها وسیله‌ای هستند که برای انبار کردن کالاها یا جابجایی آن‌ها بوسیله لیفتراک یا جک دستی استفاده می‌شوند. پالت‌ها در سه نوع پالت پلاستیکی ، پالت چوبی و فلزی وجود دارند. می‌توانید در زیر کالاها از پالت‌ها استفاده کنید تا کالاهای شما دور از زمین و رطوبت قرار گیرد تا آسیبی به آن‌ها نرسد. پالت‌های پلاستیکی دارای ورودی‌هایی است که جابجایی کالا را با لیفتراک آسان می‌کند. علاوه بر استفاده پالت‌ها در حمل و نقل، می‌توانید از آن‌ها برای منظم کردن کالاها در انبار و دسته بندی آن‌ها استفاده کنید.

کاربرد پالت‌های پلاستیکی
به دلیل استریلیزه شدن پالت‌های پلاستیکی و عدم نفوذ حشرات و جوندگان، این پالت‌ها در صنایع غذایی کاربرد ویژه‌ای دارند و بیشتر استفاده می‌شوند. از این پالت‌ها بیشتر در شهرهای شمالی و جنوبی کشور که رطوبت زیادی وجود دارد استفاده می شود به دلیل این که پالت‌ پلاستیکی مشکل پوسیدگی و زنگ زدگی ندارند. از جمله مکان‌هایی که پالت‌های پلاستیکی در آن‌ها استفاده می‌شود عبارتند از:

سردخانه‌ها
انبارهای نگهداری مواد غذایی و کالا
صنایع غذایی
صنایع آرایشی و بهداشتی
اسکله‌ها و محل‌های بارگیری
تهیه و تولید و عرضه کالاهای کاغذی

انواع کاربرد پالت پلاستیکی در صنایع مختلف
به طور جامع باید بدانید که خرید پالت‌ باعث شده‌اند تا بسیاری از کارها با سرعت و راحتی بیشتر در صنایع مختلف انجام شود. در ادامه کاربرد پالت پلاستیکی در صنایع مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کاربرد پالت پلاستیکی صنعتی
پالت‌های پلاستیکی به دلیل جدیدتر بودن و قیمت کمتر نسبت به پالت‌های چوبی و فلزی، در صنایع مختلفی مانند غذا، اسکله و … کاربرد دارند. این پالت‌ها با مقاومت بسیار خوب خود، می‌توانند بار سنگین را تحمل کنند. علاوه این، به دلیل وزن سبک خود، قابلیت جابه‌جایی راحت‌تری نیز دارند و در برابر مایعات و حشرات نیز، نفوذناپذیر هستند.

کاربرد پالت پلاستیکی در مرغ داری
یکی از انواع کاربرد پالت پلاستیکی در صنایع مختلف، استفاده از آن‌ها در مرغ‌داری است. یکی از ویژگی‌های پالت پلاستیکی این است که آسیبی به کالا وارد نمی‌کنند و این مورد برای استفاده در مرغ‌داری که موجود زنده در آن قرار می‌گرد، ایده‌آل است. فرضا اگر از پالت فلزی استفاده شود، امکان آسیب به مرغ وجود دارد و باعث خسارت می‌شود. از نکات مهمی که در استفاده از پالت پلاستیکی در مرغ‌داری وجود دارد، امکان شستشو و ضدعفونی آن است که این مورد نیز باعث می‌شود تا آلودگی به داخل مرغداری وارد نشود.

کاربرد پالت پلاستیکی صنعتی
کاربرد پالت پلاستیکی در انبار داری
در گذشته برای انبار محصولات از پالت‌های چوبی  فلزی استفاده می‌شد که باعث زنگ زدگی، آسیب رسیدن به محصول، جمع شدن حشرات و .. بود. اما در حال حاضر پالت‌های پلاستیکی، جایگزین آن‌ها شده‌اند تا با ماندگاری بیشتر، آسیب را به حداقل برسانند. یکی از انواع کاربرد پالت پلاستیکی در صنایع مختلف را می‌توان صنعت انبارداری دانست که بسیار رایج است.

کاربرد پالت پلاستیکی در صنعت بهداشتی و غذایی
یکی دیگر از انواع کاربرد پالت پلاستیکی در صنایع مختلف مانند صنایع دارویی و بهداشتی و همچنین غذایی است. برای نگهداری از محصولات دارویی و چیدمان آن‌ها، استفاده از پالت پلاستیکی بهترین گزینه است زیرا استفاده از انواع دیگر پالت مانند پالت چوبی و فلزی، ممنوع است زیرا ممکن است آلوده باشند و باعث تکثیر باکتری و ویروس شوند. از طرفی،  چون پالت‌های پلاستیکی امکان شستشو و ضدعفونی نیز دارند، برای این نوع صنایع اهمیت ویژه‌ای دارند.

کاربرد پالت پلاستیک در سردخانه
استفاده از پالت پلاستیکی که جنبه بهداشتی بالایی دارد، در سردخانه‌ها که دمای آن زیر صفر است؛ مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای نگهداری انواع گوشت مرغ و قرمز در سردخانه‌ها، نیاز به استفاده از پالت پلاستیکی است زیرا علاوه بر بهداشتی بودن، بسیار اقتصادی نیز هستند.

یکی دیگر از انواع کاربرد پالا پلاستیکی در صنایع مختلف در سردخانه‌های میوه و سبزیجات است. وزن سبک این پالت‌ها باعث جابه‌حایی راحت آن‌ها است که به شما در حمل‌ونقل آسان کمک می‌کند. دوام این پالت‌ها، یکی دیگر از دلایل انتخاب آن‌ها در سردخانه میوه و سبزیجات است و علاوه بر این، جز دستورالعمل تاسیس سردخانه‌ها نیز استفاده از پالت پلاستیکی ذکر شده است. جالب است بدانید که قبلا از پالت سبد چوبی برای حمل‌ونقل میوه استفاده می‌شد اما چون چوب باعث تجمع حشرات و آلودگی می‌شد، پالت پلاستیکی را جایگزین آن کردند.

جمع بندی

پالت پلاستیکی یکی از محصولات پلاستیکی پرکاربرد است که امروزه علاوه بر کارخانه، کارگاه و فروشگاه در منازل شخصی هم کاربرد دارد. این پالت‌های پلاستیکی کمک زیادی به انبارداری و قفسه بندی محصولات می‌کنند، به طوری که شما با استفاده از این محصول دیگر وسیله‌ای را گم نمی‌کنید.

منبع: https://sahandplastic.ir/

  • سئو سامان
  • ۰
  • ۰

پالت پلاستیکی چیست؟

پالت‌ به وسیله ‌ای گفته می‌شود که برای انبار کردن اشیاء یا انتقال کالا ها توسط جک دستی و یا لیفتراک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در انبارهای خود می توانید پالت های پلاستیکی را در زیر کالاها قرار دهید تا آن ها را دور از زمین و رطوبت نگه دارید و از آسیب دیدن کالاها جلوگیری کنید. این پالت ها ورودی هایی دارند که جابجایی کالا با لیفتراک را بسیار راحت می کنند. همچنین می توانید برای نظم داشتن کالاها در انبار از پالت های پلاستیکی استفاده کنید. و با تفکیک رنگ پالت ها، کالاهای خود را دسته بندی کنید.

ویژگی‌های پالت پلاستیکی چیست؟

 به مراتب آنچه که باعث دوام و ماندگاری طولانی مدت پالت ها می‌شود، جنس مرغوب و پلاستیکی آن است. توجه داشته باشید که می‌توانید پالت‌ پلاستیکی را حتی به منظور نگهداری بارهای آرایشی و بهداشتی یا حتی مواد غذایی استفاده کنید. در ‌واقع جنس پلاستیک نه تنها باکتری‌ها را به خود جذب نمی‌کند، بلکه برای محیط زیست خطری نداشته و به راحتی بازیافت می‌شود. از سوی دیگر وزن سبک پالت‌ها به گونه‌ای است که می‌توان به سادگی آن را حمل کرد. شما می‌توانید با توجه به انتخاب نوع پالت پلاستیکی، آن را به دفعات استفاده کنید. هرچند که نوع یکبار مصرف آن نیز با عنوان پالت لایت در بازار به فروش می‌رسد. ناگفته نماند که طراحی خاص و کاربردی پالت‌ها برای نگه داشتن انواع کالاهای گوناگون از دیگر ویژگی‌های پالت‌های پلاستیکی محسوب می‌شود. این تنوع بالا را می توانید در پترو پالت کاسپین تولید کننده پالت بصورت تخصصی پیدا کنید.

انواع پالت پلاستیکی
از آنجایی که پلاستیک قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد، می‌توان به وسیله آن انواع متنوعی از پالت‌ها را با خصوصیات مختلف تولید کرد. ما در ادامه به معرفی چند نمونه از پالت‌های پلاستیکی پرکاربرد می‌پردازیم.

پالت پایه دار پلاستیکی
 پایه موجود در این نوع پالت باعث می‌شود که شما بتوانید تعدادی از پالت‌ها را روی هم قرار دهید و از فضا موجود در انبار یا فروشگاه بیشترین استفاده را کنید. این نوع پالت سقف ندارند و با قرار گرفتن روی هم دسترسی به طبقات مختلف از بین نمی‌رود. در این حالت شما می توانید به ارتفاع مورد نظر پالت‌ها را روی هم بچینید و به راحتی از محصولات درون آن استفاده کنید.

پالت کشویی پلاستیکی
پالت‌های کشویی همانطور که از نامشان پیداست به صورت کشوهای مختلف بر روی هم قرار می‌گیرند و محصولات تولید شده درون هر یک از این کشوها نگهداری می‌شوند. معمولا این نوع پالت برای محصولات دارویی و حساس به آلودگی محیط کاربرد دارند تا از گرد و غبار و آسیب‌های احتمالی در امان باشند. در استفاده از این نوع پالت شما می‌توانید از هر کشو و وسایل آن به صورت مستقل استفاده کنید و دیگر محصولات را جابه‌جا نکنید.

پالت پلاستیکی قابل حمل
 این نوع پالت یکی از پرمصرف‌ترین محصولات پلاستیکی برای حمل کالا است که در صنایع متنوعی کاربرد دارد و امکان حمل سالم محصولات را فراهم می‌کند. این نوع پالت با وزن کم و استحکام بالا مقاومت زیادی در برابر جابه‌جایی و ضربه به هنگام حرکت ماشین‌های انتقال دهنده دارند. به همین دلیل در انتقال محصولات غذایی، حمل تجهیزات تکنسین‌ها و... کاربرد دارند.

جمع‌بندی

بدون شک امتیازهای شاخص پالت‌های پلاستیکی به عنوان یکی از ضروری‌ترین ابزارهای انبارداری بی شمار است. انعطاف پذیری بالا، ماندگاری طولانی مدت و عمل‌کرد قابل توجه تنها بخشی از مشخصات فنی پالت‌های پلاستیکی محسوب می‌شود. پالت‌های پلاستیکی نیاز کاری شما را اعم از نگهداری کالا، چیدمان و دسته بندی کالاها را برآورده می‌کند. همچنین به دلیل بهداشتی بودن پالت‌های پلاستیکی، از آن به وفور در صنایع غذایی استفاده می‌شود. تقریباً لازمه تمامی انبارها وجود همین پالت‌های پلاستیکی است که سبب تفکیک کالاها می‌شود.

منبع: https://sahandplastic.ir/

  • سئو سامان